Min årsplan tager udgangspunkt i, at eleverne skal gennem alle værkstedets former for værktøj.

 

Mellem de faste opgaver har de så friopgave, dvs. en opgave hvor de gennem deres kreative udfoldelser får skabt nye produkter, der gerne skulle give udtryk for de nye elementer de har lært.

 

Under emner kan du klikke dig ind på de enkelte emner og se enten arbejdsproces eller produkter.

 

Emner /

Fag

 

Fokus / undervisnings mål
 

Fokus mål

Evaluering af fokus mål

Intro til sløjd
Eleverne lærer værksted og maskiner at kende.
Dekupørsav, rondelsliber, brænder og udsuger
Jeg godkender eleverne til at bruge disse maskiner
Eleverne øver sig i brugen af dekupørsav samt rondelsliber
Dekupørsav og rondelsliber
Jeg godkender eleverne til at bruge disse maskiner
Svær opgave for virkelig at lære brugen af dekupørsavens muligheder
Dekupørsav
Den sidste finish
 
Lære brugen af bugthøvl, hulske,  og huljern.
 
Sikkerhed ved brug af huljern
Huljern,bugthøvn.hulske,høvl
 
Produktet
 
 
 
Arbejde i blødt stenmateriale
Produktet
Produktet
Samlingen af ringene
 
Brug af savstel
Koncentration i arbejdet.
Det færdige produkt samt ring lukningerne
kokosnød
Fra ”jord til bord”
Meget naturmateriale til fint hals smykke.
Udskæring med smykkesav - slibning
 
 
 
 
Støbning af en ring
dekuptørsav
produktet
Emaljering
Udsavning af fantasi dyr samt farvning med blød emalje
smykkesav
produktet
Lære en kulturteknik / gl. håndværk.
design
produkt
Drivning i kobber, samling med blød lodning, snoning, polering. – kort sagt HÅNDVÆRK !
Håndværk
Det færdige produkt - samlingerne
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

Materielt design v. Sløjdlærer: Jakob Jensen© 2014• hamkajegli@hotmail.com

 

Denne side om Materielt Design skal ses som et indlæg til debatten om sløjd & materielt design.

 

Derudover skal de forskellige link. gerne give inspiration til arbejdet med forskellige materialer og arbejdsformer.

Materielt design v. Jakob Jensen