ADHD - Plus

Jeg har, gennem næsten alle mine år som lærer, haft specialklasserne til sløjd. Specialklasserne har gennem tiden haft flere typer elever - flest med ADHD/ADD samt enkelte indenfor Autismespektret.

 

Fælles for eleverne er, at de har haft faget gennem flere år. Min oplevelse med elever, der har de nævnte problemstillinger er, at de er enormt dygtige til at lave store opgaver - opgaver, der kan tage halve til hele år at færdiggøre. Deres evne til at arbejde med hver enkelt del med et mål for øje, er helt enestående og de har været en stor fornøjelse at undervise.

 

På de andre links på mine sider, er det nævnt, hvis det er en elev fra specialklasserne, der har lavet objektet - og sjovt nok er det ofte svære opgaver, der her er tale om.

 

Vi startede med at have sløjd som et forsøg. Vi ønskede at undersøge, om dette kunne have en positiv effekt på de andre fag. Det blev en succes og faget har fulgt eleverne som en fast del af deres skema fra de er helt små og til de går ud af skolen.

 

 

Følgende billeder er produkter lavet af mine elever fra specialcenterets store klasser - 6. til 8. årgang.

 

Blot nogle få af de mange ting eleverne har lavet gennem tiden:

 

En patron lavet i fedtsten

 

 

Hylster til pile syet omkring et paprør

 

Et defekt køretøj blev til denne her....

 

 

Meget store fedtstens hjerter

 

 

 

 

 

Stoleprojekt

 

 

 

 

 

 

 

 

Materielt design v. Sløjdlærer: Jakob Jensen© 2014• hamkajegli@hotmail.com

 

Denne side om Materielt Design skal ses som et indlæg til debatten om sløjd & materielt design.

 

Derudover skal de forskellige link. gerne give inspiration til arbejdet med forskellige materialer og arbejdsformer.

Materielt design v. Jakob Jensen